Tuesday, January 13, 2015

Про дідусів

На жаль, у житті дідусі досить часто виступають як "додаток" до бабусь. Перед очима чимало прикладів, коли дідусі не особливо цікавляться внуками (живучи при цьому з бабусями в законному шлюбі, а не будучи у розлученні і з новими сім'ями). І відбувається це не тому, що вони не люблять дітей своїх дітей і не хочуть їх бачити. Ні. Дідусі дуже добре ставляться до потомства і навіть справляються про нього по телефону. Але не більше того. Просто у них своє життя, свої турботи і проблеми. І внуки слабо вписуються в цю розмірене колію.

Одна знайома зі сміхом розповідала мені, що на питання, чому ви не приїжджаєте в гості до внучки, свекор відповів:

- Так собака ощенилася, потрібно доглядати за нею і за цуценятами ...

Собака, звичайно, важливіше, ніж внучка. Собака - друг людини. А у дівчинки, зрештою, батьки є. Вони їй і забезпечать щасливе дитинство.

Так, так склалося, що з усіх членів "великої родини" дідусі, як правило, менше всіх приділяють уваги онукам. І менше всіх проводять часу в спілкуванні з ними. Але ж в будь-якому правилі є винятки, правда? І цим винятком є особливий вид божевільних дідусів - тих, хто онуків просто обожнює. Зустрічаються вони нечасто (але зустрічаються!), На дорозі, як кажуть, не валяються, а головне - сильно виділяються на тлі безініціативної маси "колег по званню". І я навіть близько знайома з одним яскравим представником цього рідкісного виду.

Це мій тато. Дідусь моїх дітей - Даші та Гриші.

Я хочу написати про нього. І не потім, щоб похвалитися. А тому, що у своїй книзі просто не можу не розповісти про найкращий дідусеві у Всесвіті.

Мого тата обожнюють все. Не тільки близькі і домочадці. Від нього без розуму жіноча половина колег по роботі, продавщиці в найближчому магазині, касирки в банку і перукарки в салоні краси. Тому що тато - це чоловік-мрія. Підтягнутий, імпозантний, усміхнений, з чудовим почуттям гумору, ввічливий і галантний. Ну, просто душка.

Папа народився в глухому селі Хабаровського краю. На Далекий Схід доля закинула батьків його мами - моєї бабусі. У 1932 році вони бігли від голоду на Україні. Прабаба померла в поїзді по дорозі. Прадід загинув в 1938-му під час радянсько-японського конфлікту біля озера Хасан. Бабусю виховала зовсім стороння жінка.

У сільській школі бабуся провчилася всього 4 класу, а з 12 років - коли померла її прийомна мати - пішла працювати в риболовецьку артіль на березі Охотського моря. За самотньою дівчинкою, у якої на всьому білому світі не залишилося жодної рідної душі, наглядали сусіди.

За батька мого тата вийти заміж вона не встигла. Він був моряком і загинув під час шторму. А через деякий час бабуся дізналася, що вагітна. Їй тоді тільки-тільки виповнилося дев'ятнадцять.

Чесно кажучи, я навіть уявити собі не можу, що коштувало бабусі народити і виростити тата. Який неймовірно важкою була її життя без надії на чиюсь допомогу і підтримку, коли розраховувати доводилося тільки на власні сили. Папа розповідав, що бабуся змушена була залишати його - маленького хлопчика - одного в бараці, де вони жили, і тікати на роботу. Вона заглядала раз в два-три години, щоб подивитися, чи все в порядку, та сунути синові в руки хлібний м'якуш. І тікала знову. Папа згадував потім, що хліб насправді був великою рідкістю. Зате в будинку, за порогом якого хлюпалося холодне море, завжди було повно червоної ікри. І тато наївся її на все життя вперед.

Вони постійно переїжджали з села в село в пошуках роботи. Останнім місцем їх проживання на Охотському морі стало містечко Армань під Магаданом. Бабуся влаштувалася там на цегельний завод. А тато пішов до школи. В Армані їм виділили невелику земельну ділянку, на якій бабуся, щоб прогодуватися, садила картоплю. У суворих умовах Далекого Сходу урожай майже завжди був мізерним. Картоплини урождалісь дрібні, розміром з перепелине яйце ...

Там же - в Армані - бабуся познайомилася зі своїм майбутнім чоловіком, від якого народила другого сина. Незабаром татів вітчим перевіз всю сім'ю до Москви.

Років десять тому теплим літнім вечором у нас на дачі тато розповідав мені, як перед самим від'їздом до столиці він, дев'ятирічний хлопчик, бігав по арманьскім сусідам і пропонував їм купити той самий ділянку землі з картоплею. Я плакала. Мені було дуже шкода тата. Шкода, що самі чудесні дитячі роки для нього були повні труднощів і поневірянь.

Ділянка була продана за п'ять рублів. На ці гроші бабуся купила татові сандалі, шаровари і українську сорочку. У цьому розкішному на ті часи вбранні тато і приїхав до Москви. Босоноге дитинство перетекло в дворове отроцтво, а потім і в армійську юність у спекотній республіці Азербайджан.

Повернувшись з армії, тато пішов працювати в таксомоторний парк. Через рік вогким березневим днем до нього в таксі села симпатична мініатюрна брюнетка і попросила відвезти на інший кінець Москви . Це була моя мама . Вони одружилися через чотири місяці після першої зустрічі. А ще через три роки з'явилася я.

У моєму дитинстві тато весь час потрапляв на роботі. Мама зробила на нього величезне, просто космічний вплив, і він, розпрощавшись з таксомоторним парком, круто змінив сферу діяльності. З тих пір вся його професійна стезя була так чи інакше пов'язана з іноземцями. Через цю стежки тата я практично не бачила. Не пам'ятаю, щоб він грав зі мною, читав мені книжки або гуляв. Папа працював. Все інше було на мамі. І трохи на бабусі.

Бабуся (та сама татова мама) мене дуже любила. Називала "лапою" і нікому не давала в образу. Вона сиділа зі мною до того моменту, як мене відправили в дитячий сад, а потім, трохи пізніше, зустрічала зі школи. Щодня їздила до нас на трьох автобусах - з високим тиском, з хворим серцем, спираючись на паличку.

Бабуля навчила мене в'язати і готувати оладки з яблуками. Але головне - через своє ставлення до мене вона показала, що значить піклуватися про близьких людей, думати про них. На нашому з нею прикладі я зрозуміла, якими близькими і душевними можуть бути відносини бабусі й внучки. Вона померла, коли мені було майже одинадцять. А їй самій - п'ятдесят п'ять ...

Бабуся цілком могла б побачити правнуків. Коли народилася Даша, їй було б усього сімдесят. І, я знаю, вона б дуже раділа за мене, за всіх нас. Дуже-дуже. Бабуся була простою російською жінкою, не кінчається університетів і по суті нічого не досягла в житті. Але в ній була душа. Всі гостро відчуває, що не міль черствістю і байдужістю. Бабуся всім серцем любила мене, тата і маму. І нічого не вимагала натомість.

Папа перейняв у неї цю відданість рідним. Так, я бачила його тільки рано вранці, але все одно відчувала себе його улюбленою дочкою. Він дбайливо готував нам з мамою сніданки, завертав мені в школу бутерброди. По вихідних робив млинці з сиром.

А ще він мене страшенно балував. Я була першою дівчинкою в класі, у якої з'явилися модні і дефіцитні "варені" джинси. Пригощала друзів закордонними жуйками, про які інші радянські діти могли тільки мріяти. Я танцювала в хореографічному ансамблі, і на заняття тато возив мене на машині, в той час як інші юні обдарування мерзли на зупинках в очікуванні автобуса. Загалом, батьки намагалися з усіх сил, щоб їх дівчинка росла в радості й достатку. Вони хотіли дати мені все те, чого самі були позбавлені у своєму дитинстві.

Вже не знаю, як тато пережив поява в моїй долі майбутнього чоловіка. Якось пережив. Поступово у них склалися товариські - "чоловічі" - відносини. Чоловік дуже поважає тестя. Тесть відповідає зятю тим же.

Ну а коли народилася Даша, тато зрозумів, чого йому в цьому житті не вистачало - улюбленої внучки. З самого нашого приїзду з пологового будинку він виявив бажання частіше няньчитися з дівчинкою. Папа навчився міняти памперси і годувати дитину з пляшечки. І у вихідні з задоволенням, без страху "заступав на вахту", роблячи можливими наші з чоловіком невеликі вилазки в гості і по магазинах. Він немов надолужував те, що упустив у своїй молодості - спілкування з маленькою дитиною.

Коли ми чекали другого малюка, тато кричав на всіх кутах, що він завжди буде любити тільки Дашу. Тому як в його серце хтось ще просто не поміститься. Але дідове серце виявилося гумовим, і Гриша вліз туди всім корпусом.

Все життя ми з мамою сміємося, що тато "працює тільки за списком". Тобто йому обов'язково потрібно сунути в кишеню папірець з тим, що треба зробити (купити хліба, вибити килим, заїхати в хімчистку, відвезти речі на дачу і т. Д.). Але - от дивно - у всьому, що стосується онуків, "списки" папі виявилися не потрібні. Він сам (без підказки!) Відшукав чудовий парк з каруселями і міні-зоопарком, куди тепер возить дітей гуляти. Придбав для Даші автокрісло, яке "у спадок" перейшло потім і Гриші. Став долучати онуків до прекрасного - водити на дитячі спектаклі та циркові вистави, звідки вони приїжджають нав'ючені різними подарунками. Накупив дисків з казками і пісеньками з мультиків, щоб діти слухали їх в машині. Загалом, перелік добрих справ можна згадувати і згадувати.

В один з вихідних днів тато біжить до нас, щоб побути з Дашею і Гришею. Онуки обожнюють проводити час з дідом. Ще б пак! Адже ніхто інший з ними в "партизан" або "Буратіно» не пограє.

Гра "Буратіно" виглядає наступним чином. У ролі дерев'яного чоловічка виступає маловагі Гришка. Папа (кіт Базиліо) і Даша (лисиця Аліса) спочатку пристають до нього - "віддай монетки, віддай монетки". Коли Гриша йде в глуху нєсознанку, вони хапають його за руки-ноги і тягнуть до дивана. Розгойдують кілька разів, а потім кидають на сидінні. Точь-в-точь як у мультику. Так повторюється кілька разів, поки нещасного "Буратіно» не починає нудити від постійних розкачувань.

Гра в "партизан" ще більш сувора. "Партизана" Гришку зазвичай ведуть на розстріл. Все як у кіно: руки за спиною, голова понура, але погляд гордий, непереможений. Ставлять до стінки і задають "останнє питання": "признавайся, де ваш загін!" Як справжній червоний боєць, Гришка мотає головою з боку в бік, тоді - "увага! Целься! Пли!" - Його вбивають наповал.

Інший варіант "розстрілу" став практикуватися, коли Гришка заговорив.

- Сдавайся! - Кричать йому "фашисти".

- Руські НЕ сдаюца! - Відповідає гордий "партизан" (фраза почерпнута з мультфільму "Ілля Муромець і Соловей-розбійник").

Всі ці жорстокі ігрища мені не дуже до душі. Але хіба тата, в дитинстві грав тільки в "війнушку" і визнає виключно фільми про "піф-паф", переконаєш? Загалом, за один татів візит Гришка виявляється разів сім кинутим в озеро Буратіно і разів п'ять розстріляним партизаном. Жуть. Зате у дітей стільки захоплення!

... По правді сказати, я не знала, чим закінчити цей пасаж про нашого "дєдю". І тоді я задала Даші зовсім не «педагогічно" питання:

- Скажи, а за що ти любиш діда?

На це п'ятирічна дитина мені відповів:

- Ні за що. Я люблю його просто так!

Якби дід чув ці слова, він би розплакався. І дарма кажуть, що чоловіки не плачуть. Плачуть! Коли улюблені внуки - сенс усього життя - відповідають їм тим же безкорисливим і відданою почуттям.

No comments:

Post a Comment

Женские бюстгальтеры размер стиль чашки Женские ботинки женская обувь высота каблука Женская обувь на каблуках Женские блейзеры и костюмы мода стиль ландшафтний дизайн дерева рослини сад харчування, дієти салат сік сніданок маркетинг ідея товар споживач сільське господарство вирощування тварини корми Краса і здоров'я волосся обличчя шкіра маркетинг клієнт компанії послуги реклама дієти рецепт салат харчування Краса і здоров'я волосся обличчя харчування створення сайту просування управління хостинг створення сайтів інтернет компанії створення сайтів інтернет сайт пам'ятки замок музей палац дачне господарство гриби насіння плоди Будівництво будинків котеджів проекти Охорона безпека ворота двері велотехника велосипед колеса покришки рами Ремонт та облаштування дизайн приміщення Інтернет-маркетинг бізнес сайт любовь к Парижу, отдых в Париже садова техніка газонокосарки мотоблок обладнання персонал резюме робота резюме робота роботодавець Любовь и семья працевлаштування досвід співбесіди Блог о женщинах и мужчинах Меблі та інтер'єр бізнес гроші фінанси автомобіль авто запчастини машини ruserialy.net rukodelie-club.ru rybobot.ru rusmel.info russtus.ru rybniki.ru rvolchansk.ru www.sambouz.com salaty-vkusno.ru www.samobustroy.ru